Night drive en Swaziland

2 augustus 2019 - Manzini, Swaziland

Dit wordt een lang verhaal. We beginnen bij de night drive.

om 19.30 stonde we klaar om met de night drive te gaan, we hadden extra kleding mee voor de kou, want het wil hier wel 6 graden worden 's nachts. Voor de start van de drive, kregen we uitgebreide instructies over wat wel en niet mocht. Hierop zijn we het park ingereden, samen met de ranger en zijn liefdevolle vrouw, zoals hij haar noemde. Deze avond was het maar goed ook, dat zijn vrouw, mee was, want hierdoor zagen we veel meer dieren. In het begin gelijk de neushoorn en twee hyena's. Daarop een kameleon die heel goed beschermd zat in een boom, maar zijn liefde volle vrouw dus, zag dit dier, hierop moest de  ranger veel foto's maken. Later zagen we nog eens twee hyena's die ons een hele tijd hebben vergezeld naast de auto. In een droog gevallen bedding, was die dag een luipaard gesignaleerd, wij er dus ook heen. Nu in een boom, lag nog het karkas van een impala, dus de luipaard was niet ver weg. Maar na wel 20 minuten nog geen luipaard, daarop zijn we weggereden en hebben andere dieren gescoord, maar geen luipaard. Misschien een reden om nog eens terug te gaan naar het KrugerPark, want het is en blijft een hele belevenis. Na een prima nacht, hebben we alles gepakt en na een ontbijt en koffie, met een laatste blik op ons mooie uitzicht, zijn we vertrokken naar Swaziland.

Bij de grens aangekomen, moesten we eerst door de controle van Zuid Afrika en daarna door controle van Swaziland, dit betekende twee x uit de auto, naar een kantoor waar de paspoort en autogegevens werden gecontroleerd. Bij de grens bij Swaziland stond een jonge dame met een geweer in haar hand bij de controle post, dit was heel beangstigende aanblik. Het rijden door Swaziland verliep prima, prima wegen en hele mooie vergezichten, met veel bergen. Aangekomen op onze lokatie kregen we wat informatie over de omgeving en een tip om het Mantenga Cultural Village te bezoeken, zo gezegd en zo gepdaan. Hier was om 15.00 een traditionele dans en daar was ook nog een dorp nagebouwd van vroeger. Nou we keken onze ogen uit, wat mooi. Een hele mooie show, maar we keken nog meer op van de kinderen om ons heen, er waren veel scholen en iedereen had zijn eigen pakje aan. De leerlingen bleven eerst op de achtergrond om de toeristen ruimte te geven, maar toen bijna de start was van de dans, mengden ze zich tussen de mensen. Opvallend was, dat ze graag naast blonde meisjes, kinderen wilden zitten. Tijdens de dans kregen we alleen maar koelende kreten van de kinderen te horen, ze vonden het geweldig en velen deden het na. Na afloop, pakte een Afrikaans meisje, de dochter, van de Duiters die naast ons zaten, uit de handen van de vader en maakte selfies met het meisje, op het laatst wel 5 kinderen. Na deze actie kwamen kleine kinderen en gaven het meisje een kusje of een aai over haar wang, dit was zo waardevol om te zien, prachtig! Na dit alles hebben we nog een rondleiding gehad door het dorpje van 100 jaar geleden, met tekst en uitleg. Onze dag kon niet meer stuk. Morgen gaan we naar st Lucia, daar blijven we 3 dagen en hebben dan ook even rust😉

1. Rudy en Foekje:
    3 augustus 2019
    Straks toch met Froukje naar salsa💃🏻💃🏻.
    Nu maar even bijkomen van alle indrukken.
    Veel plezier samen!
  2. Jelkjepilot:
    3 augustus 2019
    Wel meegedanst zeker 😀 fijn die kinderen met het Duitse meisje op de foto heel herkenbaar, geniet van jullie vrije dagen vr gr