Speciaal

8 augustus 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

Vanochtend weer vroeg uit de veren, voor een ongeplande Tour. 6 uur waren we bij de start ruimte, vooraf kregen we een heerlijk bakje koffie met een koek. Daarna vertrokken we, met een 15 tal Duitse toeristen, om 6.30 met twee jeeps. We reden in het begin langs citrus bomen, de Ranger vertelde dat 14 eigenaren zich verenigd hadden in een coöperatie en deze coöperatie had zelf een lijn met de citrusvruchten gemaakt, waardoor er geen enkele verspilling was en dat er heel goed samen werkt gewerkt om het beste product te produceren. Tevens vertelde hij, dat de mensen die op het land werkten, per dag 12 rand per uur kregen, maar wanneer ze een bak helemaal vol hadden kregen ze 120 rand per bak en ze konden ongeveer 4 bakken vol maakten, als ze actief waren en dat bekende dus 500 rand totaal wat neerkomt op 32,50€ per dag, want ze worden per dag uitbetaald. De lijn die de coöperatie had ontwikkelend was: beste sinaasappels, citroenen en limoenen werden geëxporteerd naar Azië , andere gingen naar de inwoners van Afrika, daar waar wat aan mankeerde werd sap van gemaakt en de laatsten kregen de olifanten. Na dit alles gingen we naar het toekomstigde wilde dieren park, daar hebben we impala's, Afrikaanse bokken en giraffen gespot, daarna hebben we 30 minuten door het park gelopen, waar als eindpunt op een super lokatie kwamen waar we een heerlijke lunch kregen aangeboden, zo iets hadden we nog nooit meegemaakt, zo'n mooie setting en zulk heerlijk eten, geweldig. Na deze geweldige drive werden we naar de logde teruggebracht waar we onze koffers hebben gepakt en afscheid hebben genomen van een speciale plek.

om 10:00 uur zijn we richting Knysna gereden, een rit van ongeveer 250 km.

onderweg nog Plettenberg Bay aangedaan om nog een bootkaart te scoren voor het spotten van walvissen echter er stond te veel wind daardoor werd er niet uitgevaren.

vervolgens doorgezet naar Knysna en ingeboekt bij de overnachting. Gezien dat in Knysna nog een neef van Bernard woont; als Derek de Lint op zoek gegaan naar hem. Hij is eigenaar van een restaurant Steers en met die info op pad gegaan. uiteindelijk gevonden en onder het genot van een bakje koffie de familiezaken besproken.

het was een bijzondere gebeurtenis.

morgen staat er een lange rit op het programma, nl naar Kaapstad zo,n 500 km voor de laatste week.

1. Groetjes Albert en Froukje:
    9 augustus 2019
    Mooie verhalen hoor en wat een bijzonder land!! En ook nog fam gespot!!! Goede reis morgen ,wees voorzichtig!!!
  2. Hans Wouda:
    9 augustus 2019